måndag 16 februari 2009

Hundägande *suck*

Kan bli rätt trött, arg och besviken på människor som skaffar hund utan att läsa på eller ta reda på nånting! Det är ett liv ni ska ta ansvar för! Tänk er NOGA för INNAN ni tar hem en hund, eller något annat djur för den delen. Det finns många bra hundägare men jag tror att dom allra flesta faktiskt har väldigt dålig koll på vissa saker som kan ge hunden ett bättre liv. Det finns mängder av böcker att läsa å massor med människor att rådfråga, men lita inte på allt ni hör eller läser. Tänk förnuftigt å om det är något som låter/känns helfel så är det antagligen det oxå.


Ett par exempel på saker som trevliga hundägare borde haft koll på men inte hade:


*Barnfamilj, tar en omplaceringshund, frågar mig hur man vet att hunden ska/har börjat löpa, jag förklarar hur beteendet blir förändrat å att vulvan svullnar upp å sen att dom blöder (något jag anser att man bör ha läst på om innan), dom frågar mig vad vulvan är!!!!!


*En cavalier kommer in med sin matte i djuraffären jag då jobbade i, jag klappar hunden å den reagerar med smärta vid frambenen, kollar igenom hunden lite snabbt å upptäcker att sporrarna (klor som sitter en liten bit upp från tassen på frambenen) har blivit så långa att dom börjat växa tillbaka in i hundens ben! När jag påpekar detta för matten säger hon att hon inte hade en aning om att dom hade klor där oxå *morr*

Det här är bara två exempel, tyvärr finns det hur många som helst :( Så du som är eller tänker bli hundägare LÄS PÅ, om rasen, om uppfostran, om hundägaransvar och skötsel! Då får du inte bara en kompis i många år utan du slipper vara rädd för din hund, slipper att arga grannar/hundägare skäller på dig och du riskerar inte att din hund skadar en annan hund.

Inga kommentarer: