söndag 25 januari 2009

Bullbak hos familjen Super (eller hur man tappar tålamodet i 28 steg)

Okej, bullarna måste vara klara senast kl. 11.30 för dom ska med till kalaset dottern ska på.
Så vi sätter igång 9, gått om tid.
1. plocka fram alla ingredienser
2.upptäcker att det inte finns tillräckligt med smör (hur gick det till?)
3. läser igenom receptet en gång till å kommer på att vi inte har nån kavel (bakar inte så ofta här ;) Helvete!
4. kollar om vi har nån tomflaska som jag kan fylla med vatten å använda som kavel. Nehej, bara halvliters Spriteflaskor, det funkar ju inte.
5. upptäcker även att kanelen är slut. Men va faan!
6. skickar mannen att handla medan jag rör ihop degen. Den ska ju jäsa en stund så då hinner han tillbaka :)
7. stoppar dottern från att äta upp all deg å sopar upp massa socker som hon "tappat"
8. tröstar sonen som blir skitupprörd när han inte får röra mer i degen å snyter honom strax innan hans snor hamnar som extra fyllning
9. medan degen jäser plockar vi fram finkläder till dottern, som vid det här laget är täckt med mjöl å sitter på golvet å äter från trägaffeln vi använde till degen. Hon ser helnöjd ut!
11. mannen kommer hem å jag börjar kavla ut degen med dotterns hjälp
12. mannen kommer på att han glömde smöret å kastar sig iväg igen. Nu är klockan halv elva å jag börjar bli liiite stressad
13. hittar mystiska små handavtryck i den utkavlade degen *hmmm* sonen ser misstänkt nöjd ut å tuggar på nått
14. kommer på att dottern måste duscha å tvätta håret innan dom ska åka
15. mannen kommer hem med smör, stenhårt givetvis. Så jag får som nödlösning halvsmälta det innan jag kladdar ut det på degen
16. dottern vill absolut hjälpa till å göra klart bullarna innan hoppar in i duschen, hon sprider socker å kanel eller ja sprider å sprider, det som inte åker in i hennes mun hamnar mer som stora å få högar
17. nu är jag så stressad att jag bara skrattar åt allt, får tillslut in bullarna i ugnen å ungarna i duschen (nermjölade å glada hela bunten)
18. vad är klockan? Helvete redan 11 å hon ska äta lunch innan hon åker oxå!
19. värmer på gårdagens middag medan jag tvättar hennes hår å smörjer sonen med mjukgörande olivolja (vad faan gör mannen?!)
20. hittar mannen springa runt å göra absolut ingenting *grrrr* skickar in honom i duschen nu när ungarna är klara
21. ungarna äter å jag kastar i mig lite stående vid spisen
22. men hur va det nu med bullarna, har inte klockan ringt? Faan, den har stannat å bullarna är brända *ffffffffffuuuuuuuuult ord*
23.tur att jag har en plåt till, ställer in den å håller stenhård koll på tiden
24. hjälper dottern att klä sig, klockan är 11.15 å allt är klart för henne å mannens avfärd men det känns som om det är nått vi glömt...
25. PRESENTEN! Vi har glömt köpa presenten! Hur jävla snurrig får man bli innan nån spärrar in en av ren barmhärtighet?!
26. dom kastar sig iväg till leksaksaffären å jag ringer å meddelar att dom blir nåååågot sena (typ en halvtimme)
27. städar upp efter bullbakandet med en trött å grinig son på armen som ideligen försöker knäcka det lilla tålamod jag har kvar
28. sätter mig ner å tar en bulle, trots att jag egentligen inte får eftersom 2009 ska vara mitt sockerfria år men det kommer jag inte på förrns jag svalt sista tuggan, så fuck it!

Nu har sonen somnat å jag kan ägna mig åt min nya favvosysselsättning, leta efter nya intressanta bloggar. Nån som har något tips?

1 kommentar:

februaribarn sa...

Haha, efter den där stressen fötjänade du att synda lite :o)